Eksamensangst

Tænker du på hvordan din eksamen vil gå, allerede ved semesterstart, og tager det glæden fra dig ved at studere?

Tag angsten alvorligt, og undersøg, hvad der føles skræmmende i situationen.

Det er helt naturligt at føle en grad af spænding eller nervøsitet i forbindelse med en eksamen, og det kan være med til at skærpe dine sanser, hvilket får dig til at yde dit bedste til eksamen.

Tager nervøsiteten derimod overhånd, og den stiger til et niveau, hvor du føler det så udmattende og krævende, at den skaber en stærk fysisk og psykisk utilpashed med fx koncentrationsbesvær og angstfyldte forestillinger om, hvad der kan gå galt i eksamenssituationen, vil det kunne forringe din præstationsevne, i lang tid op til og under eksamen, og så kan der være tale om eksamensangst.

Hvad er eksamensangst?

Angst er en naturlig reaktion, som får dig til at reagere hurtigt, når der er fare på færde, som alle mennesker med al sandsynlighed vil opleve på et tidspunkt i deres liv.

En angstlidelse er karakteriseret ved at kroppens alarmberedskab går i gang, uden at der er en reel fare på færde, og da eksamensangst oftest opleves som en kraftig fysisk reaktion, vil der være en trang til at reagere på truslen ved enten at flygte eller bekæmpe det farlige.

Angst i forbindelse med eksamen er dog uhensigtsmæssig, da symptomerne på angst i sig selv gør det sværere for dig at præstere i eksamenssituationen. Dette skaber ofte en yderligere angst for, at angsten skal opstå – en såkaldt forventningsangst. Forventningsangsten er således tæt forbundet med den angst, der opstår i selve eksamenssituationen.

Forventningsangsten bliver udløst i situationer, der minder den ramte om at skulle til eksamen fx

  • Oplever du eksamensangsten, så snart der blot tales om en forestående eksamen?
  • Oplever du den kort før, du skal ind og præstere til selve eksamenen?
  • Oplever du, at eksamensangsten er periodisk?

Overordnet set er eksamensangst følelsen af ikke at kunne slå til eller være god nok til eksamen. Angsten er ofte ledsaget af tanker og frygt for, at der opstår stærkt ubehagelige eller skamfulde situationer til eksamen.

Hyppige symptomer på eksamensangst

  • Nedsatte kognitive funktioner
  • Hukommelsesbesvær
  • Koncentrationsbesvær
  • Tankemylder
  • Dårlig samvittighed og selvbebrejdelser
  • “Klappen går ned”

Følelsesmæssige reaktioner

  • Angst
  • IrritabilitetFrustration
  • Magtesløshed
  • Svært ved at styre trangen til tårer
  • Tristhed

Stærkt fysisk ubehag

  • Hjertebanken
  • Hovedpine
  • Kvalme
  • Svedeture
  • Svimmelhed
  • Søvnvesvær
  • Uregelmæssig vejrtrækning
  • Uregelmæssig fordøjelse
  • Øget svedtendens

Metoder til at undgå at blive angst

  • Handlingslammelse
  • Isolation
  • Overforberedelse
  • Overspringshandlinger
  • Udeblivelse

Typisk vil angsten medføre, at man prøver at undgå både eksamenen og andre situationer, der minder om den forestående eksamen, for eksempel selve eksamensforberedelsen.

Hvorfor får nogle eksamensangst?

  • Har du tidligere haft en ubehagelig eksamensoplevelse, hvor du følte dig udstillet eller urimeligt dømt, som du ikke ryste af dig?
  • Et stort ydre forventningspres fx fra uddannelsesinstitutionen, familie, dig selv eller dine medstuderende.
  • En psykisk lidelse fx stress, social fobi, panikangst eller depression.
  • Er du bange for at dumpe eller ikke få den nødvendige karakter, så du ikke kan komme ind på drømmestudiet?
  • Er du bange for at klappen går ned?
  • Er du bange for at få det fysisk dårligt og måske komme til at græde eller kaste op?

Nogle gode råd til at håndtere din eksamensangst

  • Det er din faglige viden og ikke dig som person, der bliver bedømt.
  • Afgræns emnet og fokuser på, at det kun er din viden inden for det afgrænsede område, som bliver bedømt. Hvis emnet fx er en blomst, så handler eksamenen om alt det, der er inden for kronbladene, mens det uden for kronbladene ikke er relevant i denne sammenhæng. Så få styr på studieordningen, så du ved præcis, hvad du skal til eksamen i og kan afgrænse emnet.
  • Du skal ikke lære noget nyt til en eksamen, men kun tale om det afgrænsede pensum, som I har gennemgået.
  • Se eksamen som en stille og rolig samtale om emnet med din vejleder, og IKKE at du skal kunne pensummet ordret.
  • Har du en tillidsfuld relation til din lærer, kan det være en god ide at indvie læreren i dine bekymringer, så vedkommende kan hjælpe dig inden for de mulige rammer.
  • Sørg for at være veludhvilet, få spist og drukket. Det er normalt at have svært ved at sove og spise dagen inden en eksamen. Har du passet godt på dig selv i ugen op til, vil den sidste søvnløse nat ikke gøre en forskel.
  • Indarbejd gode studierutiner. Sørg for at finde en god balance mellem at forberede dig og holde pause, så hjernen hviler ud og lagrer den information, du har givet den.

Desværre er der en del studerende, som må droppe ud af drømmestudiet på grund af angst for eksamen, til trods for, at de er på det rigtige studie.

I stedet for at stoppe på dit drømmestudie, kan du få hjælp til at overvinde din eksamensangst.

Telefon: +45 28 87 25 00
Mail: Kontakt@psykologforalle.dk
Adresse: Taastrup Hovedgade 92,1. sal, 2630 Tåstrup
CVR: 34306842
cookiepolitik
Medlem af